Vijf tips tegen de blauwalg (in jouw tekst)

Ja het is warm. En ja, je kunt het beste veel drinken en uit de zon blijven. Of verkoeling zoeken aan een meertje of plas. Helaas rukt met deze temperatuur de blauwalg op. Als deze bacterie groeit, drijft die als een blauwe of groene laag op water. Die kan irritatie aan de huid veroorzaken, je kunt er misselijk van worden. Kortom: als je erin zwemt, kan dat schadelijk zijn voor de gezondheid. Gelukkig is waterstofperoxide een goed middel tegen de blauwalg. En een fosfaatarme bodem wil ook wel eens helpen.

Stilstaand water
Jouw webteksten kun je ook vergelijken met stilstaand water. Een goed geschreven webtekst werkt verfrissend en zorgt dat jouw prospects/klanten het hoofd koel houden. Maar soms rukt de blauwalg op in jouw verhaal. Als je veel te vertellen hebt (warmte), bestaat de kans dat de tekst verstikt raakt in alle goede bedoelingen. Verbale blauwalg dus, weg daarmee. Gelukkig kun je daar iets tegen doen. Vijf tips voor waterstofperoxide in jouw verhaal: 
  1. Schrijf topicgerelateerd. Oftewel: richt elke pagina op jouw site zo in dat slechts een overkoepelend onderwerp aan bod komt. Mijn ‘Over Owen’-pagina bevat bijvoorbeeld geen informatie over mijn productaanbod. 
  2. Denk bij elke pagina: ‘Wat heeft mijn doelgroep aan deze informatie?’ Schrijf steeds vanuit het standpunt van de klant. Handel je in zonweringen? Beschrijf dan welk voordeel de klant heeft bij een goede zonwering. En weid niet uit over het materiaal, waar het gemaakt is en wat je ermee kunt doen. 
  3. Laat altijd iemand de tekst bekijken, bij voorkeur iemand uit jouw doelgroep.Vier ogen zien meer dan twee.
  4. Lees hardop voor wat je geschreven hebt. Klinkt het onnatuurlijk? Grote kans dat het dan ook onnatuurlijk geschreven is.
  5. Controleer de zinsbouw, de d’tjes en t’tjes aan het einde van de werkwoorden. En schakel bij twijfel een professional in.
Succes!


« terug naar overzicht