Offertes schrijven kun je leren

Een van de eerste offertes die ik stuurde was de naam offerte onwaardig. Een in elkaar geflanst WhatsAppje, daarin een prijs zonder de btw te vermelden. Algemene voorwaarden? Eeeh even vergeten… Kortom: prutswerk. Het oogde onverzorgd, maar de klant zei toch ‘ja’. Eind goed, al goed? Nee, want vervolgens was de eindopdracht niet naar wens van de klant. Balen, zowel voor de klant als voor mij.

Samenwerkingsvoorstel
Dat moest anders in de toekomst. Een goed samenwerkingsvoorstel is het halve werk. Zo’n doordacht voorstel bewijst namelijk dat je over zaken nadenkt, dat jij je continu bewust bent van de klant. Die is voor jou geen toekomstige factuur, maar een Mensch (Jiddische uitdrukking: een integer, eerbiedwaardig persoon).

Weg met het woord ‘offerte’!
Een geweldige tip vond ik op internet: salesgids.com. Noem een offerte samenwerkingsvoorstel… dat klinkt minder dwingend, vriendelijker.
  • Ik vat in alinea 1 samen wat de behoeften/wensen van de klant zijn (inventarisatie).
  • In alinea 2 staat de investering van de klant. Je noemt hier een concreet bedrag.
  • In alinea 3 benoem ik wat de klant voor dat bedrag van mij mag verwachten.
Daarna benoem ik dat de algemene voorwaarden in de bijlage te vinden zijn. En wat de klant moet doen om het samenwerkingsvoorstel te accorderen. Zo bollen we uit naar het einde. Ik schrijf tot besluit iets over mijn achtergrond en wat de voordelen zijn van een keuze voor Tekstbureau Owen.

Marmer

Uiteraard is dit niet in marmer gehouwen. Geen twee klanten zijn gelijk, iedere klant vergt een aparte benadering. Maar mij biedt het in elk geval houvast en - belangrijker - het heeft succes. Dat wil ik graag met jullie delen! En heb je taal- en/of tekstadvies nodig bij jouw voorstel? Bel of mail dan Tekstbureau Owen.

« terug naar overzicht
: Owen van Oers
: 31 mei 2018